UA-87931690-1

Henk Jan van der Kolk

Inspiratie: how it Should be

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat is dat eigenlijk? Kenners noemen het wel ‘een integrale visie op een duurzame bedrijfsvoering’. In de praktijk leidt dat vaak tot het verduurzamen van het bedrijf dat er is. Maar is dat genoeg?

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat in beginsel verantwoord wil ondernemen is supermarkt hiSbe, in het Britse Brighton. De onderneming is opgezet door twee zussen en zet drie partijen centraal zet in het businessmodel: klant, personeel en leverancier. Ze geloven dat de gemeenschap er baat bij heeft dat niet geld maar geluk op de eerste plaats staat.

Fair

dairy-milk

‘Eerlijk’ staat centraal in de filosofie. Boeren en andere leveranciers – veelal uit de regio – krijgen een eerlijke prijs voor wat ze leveren. Personeel krijgt goed betaald en klanten krijgen waar voor hun geld. De keten is kort zodat het geld van de klant zoveel mogelijk ten bate komt van een goed product. Ze passen geen maximale winstmarge toe maar vragen wat redelijk is. De winkel is zelfs transparant over de prijzen; op ieder prijskaartje staat wat winkel, personeel en leverancier ontvangen voor het product.

In Nederland?

Ik vraag me af of dit in Nederland ook kan; een rendabele winkel voor je eerste levensbehoeften met producten uit de directe omgeving, waarbij de drie belangrijkste partijen – klant, personeel en leverancier – centraal staan.

Bij hiSbe lukt het, het bedrijf begon na vijftien maanden winst te maken. In Engeland is voedsel niet ontzettend veel duurder als in Nederland, maar het prijsverschil tussen gezond en ongezond voedsel is daar juist erg groot. Dat probleem speelt in Nederland volgens mij niet in die mate. Want om ‘de massa’ zo’n winkel in te krijgen is het belangrijk dat het prijsniveau gelijk of niet veel hoger is dan de grote supermarktketens.

Innovatie

Zijn begrippen als ‘just in time’ – een kleine voorraad – haalbaar in zo’n verantwoorde supermarkt? Een melkveehouder kan niet van de ene op de andere week opschalen of slinken. En is verspilling – doordraaien van voorraad over de datum – op een andere manier op te vangen?

Ga je online om de huisvestingskosten te drukken? Of open je een echte winkel, om je klanten te laten ervaren hoe gelukkige werknemers er uit zien, hoe het beste product er uit ziet en zien hoe gelukkige leveranciers uit de buurt hun best doen voor de klant?

Hulp gevraagd

Je leest het, dit houdt me bezig. Ik zie het wel als een uitdaging om te kijken of hiSbe in ons land haalbaar is. Heb je ervaring in de supermarktbusiness en wil je eens met me sparren? Stuur me dan een e-mail of bel.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 Henk Jan van der Kolk

Thema door Anders Norén

UA-87931690-1